20 Aprilie 2016
20421 accesări
0 comentarii

Se întâmplă foarte des ca pacienţii să fie nemulţumiţi de diagnosticul pe care îl pune un cadru medical şi, ca urmare a acestui fapt, bolnavii recurg la o a doua investigaţie apelând la un alt medic. Statisticile arată că acest lucru se întâmplă în cazul unui diagnostic grav, cancer de pildă, sau în situaţia în care sunt indicaţii de intervenţie chirurgicală. În acest sens, Clinica Intermedicas a lansat o campanie cu scopul de a susţine această practică.

1 din 10 pacienţi primeşte un diagnostic greşit

Pentru mulţi, repetarea investigaţiei înseamnă consum de energie în plus, stres, îngrijorare, dar şi un efort financiar, pentru că unele dintre investigaţii nu sunt acoperite de Casa de Asigurări de Sănătate.
Campania „Second Opinion avizat nu improvizat” are scopul de a informa şi de a conştientiza pacienţii din ţară cu privire la dreptul de a cere a doua opinie cu privire la un diagnostic corect şi la un tratament corespunzător afecţiunii de care suferă.

Această campanie a venit ca răspuns la unele studii realizate de Institutul Naţional de Diagnostic, ce scot în evidenţă faptul că la noi în ţară, 1 din 10 pacienţi primeşte un diagnostic greşit. Potrivit studiilor, o a doua opinie reduce riscul de diagnostic greşit cu 90%. Pe de altă parte, se remarcă o tendinţă de autodiagnosticare a românilor, domeniul sănătăţii ocupând locul doi în ierarhia accesărilor pe internet.

„A cere a doua, a treia, a patra opinie medicală mergând din clinică în clinică la medici specialişti, căutând pe internet sau la recomandarea unor prieteni este o improvizaţie. Nu ai certitudinea că medicul care a tratat o cunoştinţă şi a funcţionat se descurcă la fel de bine şi în cazul tău. Acest demers poate să nu dea rezultatele aşteptate şi, în acelaşi timp, există şi riscul cheltuielilor inutile, de timp şi de bani, având ca posibil rezultat o soluţie medicală incompletă sau un diagnostic eronat”, a declarat Ana Maria Marian, CEO Intermedicas.

Ce îi determină pe pacienţi să ceară a doua opinie

Campania este rezultatul unor concluzii desprinse dintr-un studiu intern derulat de clinică, cu pacienţi care au solicitat o a doua opinie după ce au primit un diagnostic de boală gravă sau recomandare de chirurgie. Scopul studiului a fost identificarea motivelor pentru care pacienţii au ajuns să solicite o a doua opinie avizată în stadii avansate ale bolii şi nu imediat după primirea primului diagnostic.

Rezultatele studiului au indicat că: 95% dintre pacienţi nu ştiu că au dreptul legal la a doua opinie medicală; 89% dintre pacienţi susţin că nu apelează la o a doua opinie din respect sau frică pentru medicul care a dat primul diagnostic; 87% dintre pacienţi apelează la internet ca sursă de „second opinion” (n. r. a doua opinie); 78 % se bazează pe medicii care au dat rezultate bune în cazul familiei sau al prietenilor.

„«Second opinion» medical înseamnă siguranţa diagnosticului corect şi accesul la cea mai bună soluţie de tratament pe care o oferă practica medicală la nivel internaţional, precum şi accesul la servicii medicale, tehnici sau tehnologii avansate din străinătate.Cei mai mulţi pacienţi apelează la «second opinion» atunci când se confruntă cu un diagnostic de boală gravă, când au primit o recomandare de chirurgie sau când au îndoieli în privinţa tratamentului actual sau când doresc acces la toate informaţiile privind cazul lor”, a adăugat Ana Maria Marian.

Pacientul are dreptul de a cere şi de a obţine o altă opinie medicală, în categoria căreia intră imaginile de rezonanţă, computer tomografie, alte investigaţii paraclinice, precum şi soluţia de tratament propusă de medicul curant, potrivit Legea 46 / 2003, art. 11.

Taguri articol: sfatul medicului diagnostic

Adaugă comentariul tău

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii
Articol publicat de Vali PAPATANASIU