Sfatul medicului
194 accesări 11 Aprilie 2018 0 comentarii

Câtă carne, câtă salată, câte fructe? Secretele unei alimentaţii echilibrate

Medicii ne avertizează mereu cum trebuie să mâncăm corect, dar puţini sunt aceia care chiar respectă indicaţiile lor. Alimentaţia indicată de specialişti este adoptată, în cele mai multe situaţii, numai atunci când omul are o suferinţă şi este obligat să ţină un regim, spre exemplu. Deci, în primul rând, ar trebui să ne gândim nu la cum ne umplem stomacul, ci la ce mâncăm şi în ce cantitate.

Dacă strămoşii noştri mâncau mult mai mult, era şi datorită eforturilor fizice mult mai mari pe care le depuneau, sedentarismul fiind una dintre tarele acestui secol, datorată intensei tehnologizări a tuturor activităţilor.

„O alimentaţie echilibrată, care să conţină cât mai multe fibre celulozice, salate, fructe şi legume, 30 minute de efort fizic/zi, precum şi menţinerea greutăţii în limite normale ar trebui să fie un deziderat pentru întreaga populaţie. Apoi, preparatele din carne, preferabil şi acestea neprocesate, sunt suficiente de 2-3 ori pe săptămână pentru a aduce aportul proteic necesar funcţionării organismului”, a declarat, pentru „Cuget Liber”, dr. Sirma Tomoş, medic primar Medicină Internă.

Specialistul a mai spus că şi peştele poate înlocui cu succes carnea. În plus, ar trebui să ne educăm şi în ceea ce priveşte modalitatea în care luăm masa: mestecăm încet, nu ne uităm la televizor, pentru că ne va «fura» şi vom avea tendinţa să mâncăm mai mult decât este necesar.

„Nu ne vom ridica niciodată de la masă cu senzaţia de «plin». Senzaţia de saţietate spune, de fapt, că am mâncat cu 30% mai mult decât era necesar”, a adăugat medicul.

Nu consumaţi fructe pe post de desert!

O altă regulă ce trebuie respectată cu stricteţe face referire la consumul de fructe. Nutriţioniştii spun că cea mai mare greşeală este să consumăm fructele pe post de desert, pentru că acestea vor împiedica tot procesul de digestie, plus că îşi vor pierde tot bagajul vitaminic. Deci, este de preferat să se consume fructele cu tot cu coajă şi seminţe.

De asemenea, este necesar să mâncaţi cât mai încet posibil. Masticaţia consumă calorii, aşa că nu înghiţiţi nimic nemestecat şi încercaţi ca fiecare înghiţitură să fie mestecată minimum zece secunde.

Totodată, pentru a avea un corp sănătos, se recomandă ca seara să vă culcaţi, pe cât posibil, pe la aceeaşi oră. Apoi, chiar dacă aveţi tendinţa de a ronţăi ceva între mese, nu mai faceţi acest lucru, pentru că nu este în regulă şi, mai ales, nu săriţi peste mese, cu excepţia cinei.

„Chiar şi o alună luată între mese va perturba procesul de digestie”, susţin specialiştii.

Înainte de toate, însă, nu confundaţi apetitul cu foamea. Nu vă lăsaţi convinşi de senzaţiile auditive („Ce bun a fost…”), simţurile olfactive („Ce miros...”), vizuale („Ce bine arată...”). Amăgiţi-vă foamea, dar înaintea meselor principale, este de preferat să începeţi cu o salată de crudităţi sau cu fructe (cu 20 - 30 minute înainte) sau pur şi simplu beţi 1-2 pahare cu apă.

În afară de mâncare, pentru a avea o sănătate de fier, nu uitaţi să beţi

lichide (minimum 1,5 - 2 litri/zi - cafeaua nu se pune la socoteală). Numai în acest fel vă puteţi ajuta organismul să elimine deşeurile metabolice. În plus, învăţaţi să spuneţi „NU” zahărului sau înlocuiţi-l cu fructoză. În acelaşi timp, feriţi-vă de prăjeli, maioneze şi grăsimi.

Adaugă comentariul tău

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii
Sfatul medicului, boli şi afecţiuni, terapii alternative, dietă şi nutriţie - Revista de sănătate Cuget Liber. Pentru o viaţă sănătoasă.