barbaros copii joaca

barbaros copii joaca

barbarosa

barbarosa
barbaros copii joaca
Şcolari
4174 accesări 10 Decembrie 2013 0 comentarii

Dezvoltarea armonioasă a copilului

Nivelul de dezvoltarea al copilului este stabilit prin evaluarea copilului pe cele şase arii de dezvoltare
Suntem cu toţii interesaţi să creştem copiii cât mai bine pregătiţi pentru societate. Ne dorim să ştie cât mai multe şi să realizeze activităţi diferite. Îi înscriem la diverse activităţi şcolare şi extraşcolare din dorinţa de le asigura condiţiile optime pentru dezvoltare. E foarte important să ajutăm copilul să se dezvolte multilateral. Nu este de ajuns doar să citească şi să opereze cu calcule matematice de timpuriu. Copilul are nevoie să îşi dezvolte şi deprinderile de comunicare şi relaţionare socială, de interpretare şi exprimare emoţională. Specialiştii în psiho-diagnost au delimitat câteva arii de dezvoltare ale copilului cu vârsta de 0 - 6 ani şi anume: socializare, limbaj, autoservire, dezvoltare cognitivă şi dezvoltare motorie. Socializarea presupune capacitatea copilului de a stabili şi a menţine contacte cu cei din jur (de la contact vizual specific bebeluşilor până la iniţierea şi menţinerea unei discuţii specific preşcolarilor, respectarea regulilor unui joc sau a unui grup, utilizarea formulelor de politeţe, de genul „te rog”, „ mulţumesc”, etc.). Limbajul reprezintă capacitatea copilului de a utiliza cuvintele adecvate contextului şi persoanelor (ex: să denumească părţi ale corpului, obiecte, acţiuni, fenomene, să înţeleagă texte simple, să relateze diverse întâmplări, să spună poveşti familiare cu sau fără ajutorul imaginilor, să definească diverse cuvinte). Autoservirea cuprinde comportamentele care permit dezvoltarea autonomiei personale. Ele sunt reprezentate de capacitatea bebeluşului de a-şi ţine singur biberonul, de a bea din cănuţă şi a mânca singur, a sta pe oliţă şi a cere să meargă la baie mai târziu, a mânca singur, a se spăla singur pe mâini şi faţă, a se îmbrăca şi încălţa, a evita pericolele comune de genul podea umedă sau sticlă spartă, până la a fi responsabil de o sarcină gospodărească (ex: duce gunoiul sau ajută la aşezatul tacâmurilor) la preşcolari. Dezvoltarea cognitivă cuprinde comportamente de genul: plasează diverse obiecte în locuri diferite şi apoi le scoate, găseşte obiectele ascunse, lasă să cadă jucării şi apoi le ridică, asociază simboluri, litere şi numere, recunoaşte culorile şi formele geometrice, aranjează obiecte în funcţie de mărime, formă, culoare, numeşte stânga şi dreapta raportat la propriul corp. Dezvoltarea motorie este reprezentată de comportamente precum: de la a se întinde şi a apuca un obiect suspendat, a apuca şi duce obiecte la gură, a sta singur în picioare, a se târî, a merge singur, a bate din palme până la a executa mişcări simple (ex: sărituri, stat într-un picior) şi acţiuni (jocul cu mingea, mersul cu tricicleta). Nivelul de dezvoltarea al copilului este stabilit prin evaluarea copilului pe cele şase arii de dezvoltare. Astfel, dacă micuţul are dezvoltate mai puţin comportamentele specifice unei arii, nivelul lui de dezvoltare va fi scăzut. Dezvoltarea armonioasă a copilului presupune preocuparea pentru asigurarea cadrului în care copilul să poată exersa comportamente specifice tuturor ariilor de dezvoltare. Tatiana BARBAROS, psiholog

Adaugă comentariul tău

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii
Sfatul medicului, boli şi afecţiuni, terapii alternative, dietă şi nutriţie - Revista de sănătate Cuget Liber. Pentru o viaţă sănătoasă.