Doru Petrovici

Doru Petrovici

close up clean smile white

close up clean smile white
27 Noiembrie 2011
16861 accesări
1 comentariu

Interviu cu dr. Doru Petrovici, preşedintele Colegiului Medicilor Dentişti Constanţa

Sistemul sanitar îi nemulţumeşte pe mulţi dintre cei care au avut nevoie să treacă pragul unui cabinet medical. Inclusiv stomatologii şi modul cum au realizat diverse lucrări dentare au fost motiv de supărare. Cu toate acestea, puţini sunt cei care sesizează autorităţile cu privire la aceste aspecte. Într-un interviu acordat cotidianului „Cuget Liber”, dr. Doru Petrovici, preşedintele Colegiului Medicilor din Constanţa, explică de ce nu sunt reclamaţi dentiştii.

- Ce reclamă constănţenii vizavi de medicii stomatologi?

- Nu avem un număr mare de reclamaţii. Adică, de la începutul anului şi până acum au fost trei sau patru reclamaţii, ceea ce se încadrează în media de şapte - opt reclamaţii pe an, precum în anii trecuţi. Ceea ce înseamnă, cred eu, că stomatologii constănţeni lucrează bine şi curat. Având în vedere că sunt aproape 800 de medici stomatologi în judeţ, cred că numărul reclamaţiilor este foarte mic. Iar majoritatea dintre reclamaţii s-au rezolvat, pe cale amiabilă, la nivelul Comisiei de Disciplină de la nivelul Colegiului Medicilor Dentişti.

Pacienţii reclamă în general că nu se simt bine cu lucrarea. Dar acest fapt este subiectiv. Este greu să-l contrazici, dar şi să-i dai dreptate. Nu stăm cu ei în casă să vedem ce şi cum mănâncă. Comisia de Disciplină judecă dacă planul de tratament a fost făcut corect, dacă lucrarea în sine este corect executată, dacă îndeplineşte standardele şi calităţile impuse. Apoi intervine însă partea subiectivă. Majoritatea reclamaţiilor au vizat lucrările protetice. Nu au fost reclamaţii privind o obturaţie care a căzut sau o durere care persistă. Reclamă că nu se simt bine cu protezele, dar poate fi de vină şi o lipsă de comunicare. Poate medicul i-a spus pacientului că îi va face o lucrarea atât de frumoasă şi se va simţi atât de minunat, iar bolnavul, după o lună, încă este nemulţumit. Dar o adaptare poate să dureze şi mai mult. Sau poate că pacientul se aştepta să nu simtă diferenţa faţă de dantura normală.[gallery link="file"]

- Sunt destui pacienţi nemulţumiţi că nu primesc o chitanţă sau un bon fiscal după efectuarea unei lucrări dentare. Vi s-a reclamat acest aspect?

- În mod normal, orice ban pe care îl dai, trebuie să primeşti o dovadă că l-ai dat. Dar aspectul acesta nu avem noi cum să-l verificăm, pentru că este reglementat prin legile fiscale şi ţine de atributul Gărzii Financiare. Drept este, însă, că pacientul, dacă este mulţumit cu lucrarea care i se face, nu reclamă chiar dacă nu a primit chitanţă. Problema apare în momentul în care nu se simte bine cu acea lucrare şi nu se înţelege cu medicul dentist fie să îi returneze suma de bani, fie să îi refacă lucrarea. Sunt pacienţi care vor să primească şi banii înapoi, dar şi să păstreze lucrarea, până merg la alt dentist. În astfel de situaţii apar disensiuni şi se ajunge la reclamaţii.

Primul pas pentru lămurirea acestora ar trebui să fie, şi chiar vă rog să scrieţi, să facă o sesizare la Colegiul Medicilor Dentişti, să nu meargă la alte instituţii până nu se dă un verdict de la Comisia de Disciplină a acestui colegiu. Întotdeauna am încercat să rezolvăm aceste probleme pe cale amiabilă. Şi de cele mai multe ori am reuşit. Oricum, orice decizie luată de Comisia de Disciplină nu îi împiedică pe pacienţi să se adreseze altei instituţii.

Trebuie să precizez însă că noi putem să judecăm actul medical, nu câţi bani i-a luat şi de ce nu i-a dat chitanţă. Noi analizăm dacă diagnosticul a fost corect, dacă planul de tratament a fost corect, dacă lucrările au fost montate bine.

- Referitor la protezele dentare, oamenii se aşteaptă ca o astfel de lucrare să dureze, dacă nu toată viaţa, măcar câţiva ani buni. Este greşită această concepţie?

- Este greşită. Până la urmă, lucrăm cu materialul clientului. Facem nişte structuri, pe care le punem pe o altă structură, biologică, ce este a pacientului. Dar depinde şi de pacient cum va rezista în timp lucrarea. Dentiştii le spun pacienţilor să vină la control din şase în şase luni, dar foarte puţin o fac. Lucrărilor protetice li se duce cimentul şi pot să intre produse alimentare pe sub ele. Dacă ar veni la şase luni, s-ar recimenta şi nu s-ar întâmpla nimic. Dar stau şi câte trei ani cu o lucrare cu probleme, intră lichid alimentar şi li se macină dinţii. În astfel de cazuri, ce vină are medicul?

Apoi, dantura îmbătrâneşte, la rândul ei. De exemplu, un pacient care a suferit o lucrare la 20 de ani şi i-a rezistat 30 de ani, se aşteaptă şi le ţină şi până la 80 de ani. Dar şi dinţii îmbătrânesc sau se îmbolnăvesc o dată cu organismul. Nu mai sunt aceiaşi ca la tinereţe. Eu îmi întreb pacienţii, de fiecare dată, dacă mai aleargă ca la 20 de ani. Dinţii sunt un suport biologic, care se degradează.

- Puteţi să le daţi o garanţie pacienţilor, câţi ani ar trebui să reziste o lucrare dentară?

- Nu. În Codul Deontologic al medicilor dentişti există un paragraf unde scrie că nu se oferă garanţii pacienţilor. Tot aşa cum nimeni nu poate să garanteze că într-o pâine nu se va găsi o pietricică ce ar putea să afecteze lucrarea.

Toate lucrările protetice se sparg în pâine sau în mămăligă, după cum susţin pacienţii. De fapt, lucrarea se sparge într-un aliment dur, cu mult înainte, dar partea afectată se desprinde abia în mămăligă sau pâine, care sunt nişte alimente lipicioase.

Taguri articol: important stomatologie

Adaugă comentariul tău

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii

1 comentariu

31 martie 2015
maria

Sunt multe de spus despre un doctor stomatolog Beldea Simona. Pe scurt ,a gresit lucrarea , a lipit-o desi vedea ca nu este buna, apoi a incercat sa o taie si nu a reusit ,si am ramas cu ea asa ciopartita de nu puteam nici macar scuipatul sa il inghit. A doa zi am mers la al doctor . Nu am primit bon ,factura, garantie ,nimica, iar banii avea grija sa ii ia inainte . Cam asa lucreaza doctorii nostrii stomatologi ,pe mii de euro ,si fac lucrari de mantuiala. Am mers la alt cabinet ,Helmut un neamt pe soseaua Pantelimon ,acesta are pe post de asistenta o fata fara scoala .nu se sterilizeaza instrumentele iar preturile sunt la fel de mari. Practica aici o asa zisa depoforeza scumpa ,adica minte lumea.

Articol publicat de Redactor