Nutriţie
4603 accesări 20 Decembrie 2015 0 comentarii

Carnea de porc, adevărul despre beneficii şi riscuri pentru sănătate

Mai este puţin până la Crăciun, iar carnea de porc este de departe „vedeta” mesei de sărbători. Carnea de porc a fost criticată multă vreme, fiind considerată sursa principală de colesterol care duce la hipertensiune arterială şi la instalarea bolilor cardiovasculare. Cu toate acestea, ea rămâne cea mai îndrăgită şi consumată carne, iar în ultimii ani, nutriţioniştii i-au recunoscut potenţialul benefic pentru sănătate.

Beneficiile cărnii de porc

Carnea de porc este cunoscută pentru conţinutul ridicat de proteine, vitamine, minerale şi aminoacizi esenţiali pentru sănătate. Dacă îndepărtăm grăsimea vizibilă de pe carnea de porc, tot ce ne rămâne este o sursă veritabilă de nutrienţi săţioşi şi benefici organismului uman.

Carnea de porc are un conţinut bogat de fier şi magneziu, urmând minerale precum fosforul, seleniul, sodiul, zincul, potasiul şi cuprul. Datorită conţinutului de fier, carnea de porc ajută la producerea globulelor roşii şi la creşterea energiei. Zincul prezent în carnea de porc întăreşte sistemul imunitar şi creşte rezistenţa organismului în faţa multor boli.

De asemenea, carnea de porc conţine vitaminele B6 şi B12, tiamină (vitamina B1), niacină, riboflavină (vitamina B2) şi acid pantotenic. Vitamina B1 se regăseşte din plin în carnea de porc, având un rol vital în dezvoltarea şi recuperarea musculară şi a ţesuturilor nervoase, precum şi în metabolismul carbohidraţilor.

Potrivit unui studiu de la Universitatea din Texas, carnea de porc este o sursă bună de proteine şi aminoacizi, jucând un rol esenţial în dietele persoanelor care doresc o creştere a masei musculare.

Colesterolul, ameninţarea principală a cărnii de porc

Anumite tipuri de carne de porc, precum muşchiul sau cotletul, au un conţinut scăzut de grăsime şi sunt mai sănătoase decât carnea de pui. Pe de altă parte, unele produse precum şunca şi baconul, determină creşterea nivelului de colesterol, fiind pline de grăsimi saturate care se depun pe pereţii arterelor. Este evident că astfel de produse trebuie consumate foarte rar şi doar în cantităţi mici.

„Carnea de porc este «vedeta» perioadei sărbătorilor de iarnă. Dacă o consumăm în cantităţi mici şi o pregătim în mod corespunzător, nu este nici toxică, nici periculoasă”, declară dr. Monica Grasa, medic specialist în diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice.

Astfel, dacă i se îndepărtează grăsimea vizibilă, carnea de porc poate fi consumată chiar şi în dietele urmate pentru sănătatea inimii şi scăderea colesterolului.

Pe de altă parte, pentru persoanele sănătoase, grăsimea, chiar şi saturată, este chiar indicată, mai ales în anotimpul rece.

„Iarna, organismul nostru are nevoie de grăsimi. Putem consuma chiar slănină de porc, dar nu în exces”, precizează acad. prof. dr. Ovidiu Bojor.

În plus, potrivit acad. prof. dr. Adrian Restian, „ingestia de alimente care conţin colesterol nu influenţează prea mult colesterolul sanguin”.

Chiar şi aşa, dacă ne îngrijorează conţinutul de colesterol din carnea de porc, academicianul recomandă să o consumăm alături de o salată bogată în fibre care contribuie la eliminarea colesterolului din organism.

Adaugă comentariul tău

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii
Sfatul medicului, boli şi afecţiuni, terapii alternative, dietă şi nutriţie - Revista de sănătate Cuget Liber. Pentru o viaţă sănătoasă.