Nutriţie
1639 accesări 01 Februarie 2016 0 comentarii

Este sau nu CAFEAUA bună pentru sănătate? TOP mituri şi beneficii ale cafelei

Primul lucru pe care îl facicând te trezeşti dimineaţă este să îţi bei cafeaua. Fără "licoarea magică" organismul tău practic refuză să pornească. Eşti morocănos, somnoros, nu te poţi concentra asupra niciunui lucru. Odată cu prima sorbitură, lucrurile încep să prindă culoare şi viaţa începe să fie frumoasă. Dincolo însă de dependenţa pe care o provoacă pe termen luung, nu trebuie să vă faceţi griji dcăci cafeaua este sănătoasă. Bineînţeles, dacă nu vorbim de consumul în cantităţi exagerate. Şi pentru că nu puteau rata momentul, cercetătării au făcut mai multe teste şi analize privind consumul de cafea. Iată la ce concluzii au ajuns:

BENEFICII

1. Poate reduce riscul de diabet de tipul

2. Cercetătorii de la Universitatea Qingdao, China, au făcut 26 de studii diferite care au inclus peste un milion de persoane asupra acestei probleme. Monitorizând rezultatele, ei au aflat că persoanele care consumă cafea în mod frecvent au cu 30% mai puţine şanse să devină diabetice (evident, dacă în cafea nu este adăugat mult zahăr suplimentar). Motivaţia este legată de efectul cafelei de accelerare a metabolismului şi arderea grăsimilor.

3. Cafeaua conţine o mulţime de substanţe benefice pentru organism. Şi nu vorbim doar de antioxidanţi; în cafea găsim vitaminele B2 şi B6, magneziu, potasiu şi mangan.

4. Poate ajuta în afecţiunile ficatului. Câteva studii americane au arătat că persoanele care consumă 2-3 ceşti de cafea pe zi reduc riscul de a face ciroză cu până la 80%.

5. Cafeaua ajută mult în lupta cu cancerul. Cercetătorii spun că este un aliment care luptă eficient cu toate formele de cancer.

6. O ceaşcă de cafea este perfectă pentru buna funcţionare a circulaţiei sangvine şi a sistemului cardiovascular în general. Da, una cu cofeină mai ales. Aceasta a fost concluzia unui studiu dat publicităţii de Asociaţia Medicală Americană (realizat după mai multe experimente pe grupe de subiecţi care au băut cafea cu cofeină sau decofeinizată). Băutorii de cafea cu cofeină au avut o activitate vasculară cu 30% mai bună ca cei care au consumat cafea decofeinizată.
Cafeaua te face mai fericită. Un studiu ştiinţific făcut de Harvard School of Public Health a arătat că riscul de a deveni depresiv scade odată cu consumul unei cantităţi mai mari de cafea. Atenţie, însă, nu exageraţi. Douăceşti mari pe zi sunt suficiente pentru a vă ridica nivelul bunei dispoziţii.

MITURI DESPRE CAFEA

Există însă şi voci şi mituri care pun cafea în rândul viciilor ce ar trebui interzise deoarece sunt nocive pentru om.

1.Cafeaua solubilă (ness-ul) poate provoca palpitaţii cardiace – FALS. Aceasta nu provoacă palpitaţii şi nici nu este mai tare decât cafeaua obişnuită, măcinată, contrar credinţelor. De vină pentru eventualele dureri în piept sau palpitaţii la inimă este doar procedeul de preparare. De exemplu, la o cană de 250 ml de apă se recomandă maximum două linguriţe de ness. Orice depăşeşte această cantitate va avea drept urmare efecte mai puţin plăcute asupra organismului, din cauza cantităţii de cafeină. De fapt, o ceaşcă de cafea de 150 ml are aproximativ 80 mg de cafeină, spre deosebire de o ceaşcă de 150 ml de cafea solubilă, care are în jur de 50 mg de cafeină.

2. Cafeaua verde ajută la slăbit – există în ultima perioadă o multitudine de reclame care vizează persoanele care doresc să slăbească cu ajutorul unor pastile-minune care au în compoziţie cafea verde. Nutriţionistul Şerban Damian demontează totuşi acest mit şi spune că, “deşi cafeaua verde este bogată în antioxidanţi şi are un anumit rol termogenic, nu poate suplini toate acele acţiuni care au cu adevărat efect asupra greutăţii corporale, cum ar fi o alimentaţie echilibrată, bazată pe legume şi fructe, mişcare zilnică şi hidratare”.

3.Cafeaua solubilă provoacă stări de nervozitate -De-a lungul timpului a existat perceptia comuna potrivit careia cafeaua solubila poate provoca o stare de neliniste si nervozitate. Cafeina are o influenta tonifianta asupra sistemului nervos central, dar asta nu inseamna ca provoaca hiperexcitabilitate. Atunci cand vorbim despre persoane adulte sanatoase, care consuma doze medii de cafeina, nu exista niciun risc de aparitie a nervozitatii. De cele mai multe ori, starile de nervozitate sunt alimentate de alti factori precum stresul sau oboseala, in niciun caz nu au o legatura directa cu un consum regulat de cafea.

4. Cafeaua determină insomnii - Chiar daca o cana de cafea bauta dimineata ne energizeaza, asta nu inseamna ca o cafea bauta dupa-amiaza sau spre seara ne impiedica sa avem un somn linistit. Exista insa persoane sensibile la cafeina, mai ales cei care nu consuma cafea in mod obisnuit, care pot manifesta unele tulburari ale somnului. Cu toate acestea, scotand din calcul alti factori responsabili de producerea insomniilor, efectul cafeinei este unul redus, chiar si la persoanele sensibile.

5. Cafeina este dăunătoare femeilor însărcinate -Numeroase studii au concluzionat ca nu exista, cel putin pana in momentul de fata, o legatura intre cantitatea de cafeina (insa nu mai mult de o cana de cafea pe zi) si urmatoarele:

  • Tulburari de conceptie;
  • Avorturi spontane;
  • Malformatii congenitale;
  • Nasteri premature;
  • Greutate mica la nastere.

De reţinut!
Specialistii recomanda limitarea consumului de cafeina la maxim 200 mg zilnic (echivalentul a doua cani de cafea). Se pare ca o cantitate mai mare poate dauna produsului de conceptie si poate fi asociat cu avorturile spontane. Inca nu se poate stabili exact legatura dintre aportul mai mare de cafea si riscul de pierdere a sarcinii, deoarece etiologia acesteia este atat de complicata, insa este mai bine sa prevenim si sa reducem acest factor de risc.

6. Cafeaua deshidratează - cafeina are un efect diuretic, dar se consumă, de obicei, în băuturi, cum ar fi ceaiul sau cafeaua. Apa din aceste băuturi cafeinizate compensează cu succes efectul diuretic. Un studiu din 2014, sugerează că cei care beau cafea în mod regulat chiar dezvoltă un fel de rezistenţă împotriva potenţialelor efecte deshidratante.

7. Cafeina creează dependenţă

Depinde de sensul in care este perceput cuvantul. Cafeina este un stimulent al sistemului nervos central si consumul regulat al acesteia poate cauza o usoara dependenta fizica. Cu toate acestea, cafeina nu afecteaza viata la fel cum fac drogurile, de unde si parerea medicilor care nu privesc “dependenta” de cafea ca pe o dependenta propriu-zisa.

In momentul in care consumul obisnuit de cafeina este totusi oprit, poti simti anumite simptome care se intind pe durata catorva zile (dureri de cap, oboseala, anxietate, depresie), tocmai de aceea este recomandata o renuntare treptata si o micsorare a cantitatii zilnice.


Taguri articol: alimentatie remedii naturiste nutritie cafea

Adaugă comentariul tău

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii
Sfatul medicului, boli şi afecţiuni, terapii alternative, dietă şi nutriţie - Revista de sănătate Cuget Liber. Pentru o viaţă sănătoasă.